Lekse – selvrettende test i LMS

Dette blogginnlegget er en del av et arbeidskrav i MOOCen IKT i læring ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.

For en tid tilbake var jeg lei de klassiske leksene. Jeg bestemte meg derfor for å gi en selvrettende test på It’s learning til leseleksen. Testene på It’s learning er anvendelige fordi det er mulig å velge mellom mange forskjellige typer spørsmål.

Målet med testen var at elevene skulle få umiddelbar respons på hva de hadde fått med seg av leseleksen. Testen var av typen godkjent/ikke godkjent, og elevene kunne ta testen så mange ganger de ønsket. Alle elevene ville derfor etter x antall forsøk oppleve å få godkjent. Med tilgangene i It’s learning er det også mulig å lage differensierte tester dersom det skulle være behov for det.

En test som dette krever noe forberedelser fra læreren. En må ha satt seg godt inn i leseleksa, noe læreren forhåpentligvis ville gjort uansett. I tillegg vil en måtte bruke noe tid på å lage testen. Testen må gjerne opprettes i forkant av at leksa gis. Denne tiden vil læreren få igjen i andre enden, det er ikke behov for å rette leksa. Testen retter seg selv. Det bør allikevel beregnes litt tid for å gå inn å se hva elevene behersker og hva som er vanskelig.

Jeg var litt spent på gjennomføringen. Vil alle finne testen og klare det? Det gikk heldigvis over all forventning. På forhånd viste jeg på projektoren hvor elevene kunne finne testen, og hvordan en kunne besvare den. Da de senere kom hjem fant alle (!) testen og la inn besvarelse.

Den største fordelen slik jeg ser det er at elevene får umiddelbar respons. De vil umiddelbart få vite hva de svarte korrekt på og hva de må lese mer på. I tillegg fikk jeg mange tilbakemeldinger på at det var en morsom lekse. At elevene liker det er jo absolutt positivt.

Jeg ser for meg at ikke alle elever har tilgang på internett og datamaskin til enhver tid, noen kan ha glemt passordet eller noen kan være usikre på den generelle bruken av It’s learning. Dette er derfor faktorer jeg undersøkte før jeg tok i bruk opplegget.

Lik og del:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *