Kahoot

Et av mine favorittnettsteder er kahoot.it. Det er en ny og moderne måte å lage quiz. Dersom du lager quizen din hos kahoot svarer ikke elevene med blyant, men med mobiltelefonen eller nettebrettet!

Det gjøres ved at læreren på forhånd lager en quiz. Når timen starter åpnes denne quizen og læreren kobler PC-en sin til projektor så skjermbildet vises for klassen. Strakt quizen er åpnet vises all nødvendig informasjon for elevene på projektoren. Både url til nettsiden og en «game-pin».  Game-pin er en kort numerisk kode som elevene må oppgi for å bli koblet til rett quiz. Etter at eleven har oppgitt pin blir han eller hun bedt om å skrive inn et brukernavn. Når det er gjort dukker brukernavnet opp på projektoren, noe som bekrefter at vedkommende er koblet til quizen. Når quizen nå startes vil denne brukeren få opp informasjon på egen skjerm. Dersom noen benytter seg av et upassende brukernavn har læreren tilgang til å fjerne brukeren fra quizen med ett enkelt klikk.

Når quizen starter vises det er spørsmål på storskjermen. Under spørsmålet kan det vises et bilde eller en film. Nederst på skjermen vises alternativene. Hvert spørsmål kan ha opp til fire svaralternativer. Hvert svar vises med en egen farge og form (mulig å velge selv om du er fargeblind). De samme fire alternativene dukker også opp på elevenes skjermer. Det er nå opp til eleven å finne det svaralternative han eller hun mener er rett og trykke på det. Straks eleven har valgt et alternativ markeres det på vedkommendes skjerm. Hvert spørsmål er tidsbegrenset og eleven må nå vente til tiden går ut eller at alle deltagere har svart. På storskjermen vises hele tiden er oversikt over hvor mange av deltakerne som har svart.

Straks tiden går ut eller alle deltakerne har svart vises det korrekte svaret på storskjermen sammen med et stolpediagram med oversikt over over hvor mange deltakere som valgte de forskjellige svaralternativene. I samme øyeblikk får deltakeren respons på egen skjerm. Her fortelles det om det valgte alternativet var korrekt eller galt. Det vises også hvor mange poeng deltakeren fikk på dette spørsmålet, hvilke plass deltakeren ligger på og hvor mange poeng det er fram til den som ligger på plassen foran. Alle riktige svar gir poeng. Jo kjappere svar jo flere poeng.

Neste skjermbilde er en poengtabell som vises ved at læreren trykker på «neste-knappen». Det er hele tiden læreren som styrer fremgangen i quizen, den går ikke fremover uten at læreren trykker den videre. Det er derfor mulig å ta pauser underveis om det skulle være behov for det. Den nevnte poengtabellen viser kun de fem deltakerne med flest poeng. På den måten får de sterkeste deltakerne litt heder og ære, mens de svakeste slipper å bli «hengt ut» på storskjermen.

Når læreren trykker seg videre fra poengtabellen vil neste spørsmål vises, og quizen fortsetter i den samme syklusen som vi nå har vært i gjennom. Etter at siste spørsmål er besvart vil den endelige poenglisten vises. Også denne viser kun de fem beste deltakerne. Til slutt blir deltakerne bedt om å rangere quizen ved å dele ut fra 1-5 stjerner og smilefjes basert på motivasjon og innhold. Læreren får også mulighet til å laste ned et excel-ark med alle svarene.

Så, hva er det som gjør denne formen for quiz så aktuell?
Min erfaring er at elevene kun ser på det som spill og moro. De glemmer rett og slett at de besvarer faglige spørsmål. Ved å benytte kahoot har jeg fått frem et engasjement og en motivasjon jeg sjelden eller aldri har sett ellers. Personlig tror jeg dette engasjementet vises fordi kahoot bygger på mange av de samme faktorene som en finner i spill. Umiddelbar respons på svaret, belønning og hyppige tilbakemeldinger for å nevne noe. Responsen på storskjermen, og på egen skjerm, på om svaret var korrekt. Belønningen i form av poeng, og tilbakemeldingene som hele tiden «pusher» deg til å ønske å ta igjen deltakeren foran deg. Noe som fort resulterer i at skjulte konkurranseinstinkter kommer til overflaten!

Har du ikke prøvd kahoot enda? Da anbefaler jeg deg å prøve!

Synes du dette ble litt voldsomt og uoversiktlig? Da kan du ta en titt på denne videoen:

Lik og del:

2 thoughts on “Kahoot

  1. Hei!
    Er det noen som har funnet ut om det går an å finne resultatet til flere enn de fem beste. Om en kunne gå inn å gjøre det, kunne en bruke kahoot som en måte å måle kunnskap på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *